متفرقه

تقویت مهارت‌های شغلی: حل مسئله، مهربانی و تلاش بیشتر

حلال مشکل شوید. این به شما کمک می کند تا مجموعه مهارت های فنی و روابط بین فردی خود را ایجاد کنید؛

  • در تمام تعاملات خود در محل کار، مهربانی و صداقت را در اولویت قرار دهید؛
  • بالاتر و فراتر بروید؛
  • از هر فرصتی استفاده کنید.

هر تجربه حرفه ای می تواند چیزی به شما بیاموزد. چه برای اولین شغل خود درخواست دهید، چه سعی در ارتقای شغلی داشته باشید یا در صنعت تغییر دهید، هیچ راهی بهتر از شناسایی مهارت های قابل انتقالی که در طول زندگی جمع آوری کرده اید برای وارد شدن به یک نقش با اطمینان وجود ندارد. خبر خوب این است که سه تا از مهم ترین مهارت هایی که می توانید در محل کار داشته باشید، نقاط قوتی هستند که احتمالاً از دوران کودکی تا حدودی در حال توسعه آنها بوده اید. اغلب به عنوان مهارت‌های نرم شناخته می‌شوند، این مهارت‌ها نقطه شروعی محوری برای هر کسی است که امیدوار است در محل کار به موفقیت برسد. سپس می توانید یاد بگیرید که مهارت های حرفه ای خود را در محل کار توسعه دهید.

1. یکی از با ارزش ترین مهارت های کاری حل مسئله است.

میشل A. ناکس، مدیر برنامه بروکلین در برنامه HOPE، یک برنامه آموزشی شغلی در نیویورک برای بزرگسالان در جوامع محروم و به حاشیه رانده شده، می‌گوید که تمایل به مواجهه با چالش‌ها می‌تواند در هر جایی به شما کمک کند. او اغلب به شاگردان خود یادآوری می‌کند: اگر نمی‌دانید چگونه مشکلی را حل کنید، تحقیق کنید. این کار می‌تواند شامل درخواست کمک از مدیر یا همکارانتان باشد، به ویژه زمانی که صحبت از خط‌مشی‌های شرکت به میان می‌آید، اما معمولاً یافتن پاسخ چندان دشوار نیست.

“ما دانشجویی داشتیم که آرزو داشت [ناظر ساختمان] شود و تجربه زیادی نداشت. اما او فردی باهوش بود،” خانم ناکس می‌گوید. او اشاره می‌کند که وقتی این دانشجو شغلی پیدا کرد، هر زمان که به یادگیری سریع یک مهارت جدید نیاز داشت، به آموزش‌های آنلاین مراجعه می‌کرد. “یادم می‌آید که او یک بار برگشت و گفت: ‘یوتیوب دوست من است’.”

نکاتی برای تقویت مهارت حل مسئله:

خودکفایی داشته باشید. از اینترنت، منابع شرکت، یا پروژه‌های کامل شده برای یافتن راهنمایی و اطلاعات استفاده کنید.

بدانید چه زمانی باید درخواست کمک کنید. در برخی مواقع، حل مشکل به این معناست که زمان مناسبی برای پرسیدن سؤالات درست از فرد مناسب اختصاص دهید. رئیس یا نماینده منابع انسانی شما می‌توانند در پیدا کردن شخص مناسب برای پرسیدن سؤالات کمک کنند.

مهارت‌های مدیریت تعارض را تمرین کنید. می‌توانید این مهارت‌ها را در هر موقعیتی، از والدینتان گرفته تا همکارانتان، به کار ببرید. به جای نادیده گرفتن یا اجتناب از تعارض، سعی کنید به مسائل مستقیماً بپردازید.

آماده‌ی سازش باشید. حل مشکلات با همکاران ممکن است نیاز به سازش داشته باشد. خانم ناکس با شوخی می‌گوید: “شما می‌توانید حق داشته باشید یا می‌توانید در کار بمانید.”

2. مهربانی و صداقت را در روابط کاری خود در اولویت قرار دهید.

رفتار محترمانه با دیگران چیزی نیست که از آن پشیمان شوید. شاید یک همکار نتواند جزئیات دقیقی از یک ارائه را که شما ارائه کرده‌اید، به خاطر بیاورد، اما احتمالاً یک تعریف دلگرم‌کننده یا یک کارت تبریک تولد را به یاد خواهد داشت. همان‌طور که باید با دیگران مهربان باشید، اهمیت دارد که با خودتان نیز دلسوز باشید. دکتر جیم لوهر، روانشناس عملکردی که به رهبران صنایع مختلف برای رسیدن به موفقیت کمک می‌کند، می‌گوید که این امر برای افراد در تمام سطوح رهبری اهمیت دارد.

دکتر لوهر، که با مدیران عامل و سایر افراد موفق در حوزه تجارت در مؤسسه عملکرد انسانی جانسون و جانسون همکاری کرده است، یک الگوی مشترک را در میان این افراد مشاهده کرده است. حتی برای کسانی که در بالاترین سطوح دستاوردها قرار دارند، مهارت‌های نرم—آن مهارت‌هایی که به انسانیت و تعامل با دیگران مربوط می‌شوند—اغلب بزرگترین عوامل تعیین‌کننده عملکرد آنها هستند.

دکتر لوهر می‌گوید که در جلسات با رهبران، معمولاً از تمرینی استفاده می‌کند که در آن از آنها می‌خواهد زمانی را توصیف کنند که بیشترین احساس افتخار را داشته‌اند. او می‌گوید: «اغلب، آنچه که آنها به آن اشاره می‌کنند رفتارشان با دیگران است: “وقتی که مهربان هستم.” “وقتی که سخاوتمند هستم.” “وقتی که متواضع هستم.” “وقتی که قابل اعتماد هستم.” تقریباً هیچ‌کدام از آنها نمی‌گویند: “وقتی که برنده می‌شوم.” “وقتی که پول بیشتری در می‌آورم.” یا “وقتی که معروف می‌شوم.”

دکتر لوهر همچنین اشاره می‌کند که خودِ دستاوردهای بیرونی واقعاً نشان‌دهنده موفقیت نیستند. آنها تنها وسیله‌ای برای اندازه‌گیری موفقیت هستند، اما در نهایت، رفتار با دیگران است که نشان می‌دهد چه کسی واقعاً موفق است.

نشان دادن صداقت و احترام می‌تواند مهارتی باشد که شما را از دیگران متمایز می‌کند، اما کمبود آن می‌تواند باعث سقوط شما شود. در یک مطالعه سال 2018 که روی مدیران اجرایی جدید در 2500 شرکت بزرگ جهانی توسط Strategy&، واحد مشاوره استراتژی PricewaterhouseCoopers LLP، انجام شد، مشخص شد که مدیران اجرایی بیشتر به دلیل نقض اخلاقی برکنار شده‌اند تا به دلیل عملکرد مالی ضعیف یا اختلافات هیئت مدیره.

3. برای توسعه مهارت های کاری خود فراتر از آن بروید.

“بله” را به یکی از کلمات محبوب خود تبدیل کنید. خانم ناکس، که هم در کار با دانش‌آموزان و هم در تجربه کاری خودش این موضوع را مشاهده کرده است، می‌گوید که افرادی که تمایل به نشان دادن اشتیاق برای یادگیری و مشارکت دارند، حتی اگر این کارها فراتر از وظایف اصلی‌شان باشد، معمولاً سریع‌تر پیشرفت می‌کنند.

خانم ناکس، که در سال 2012 به عنوان مدرس به برنامه HOPE پیوست و اکنون مدیر برنامه است، می‌گوید: «وقتی برای اولین بار به HOPE آمدم، واقعاً علاقه‌مند بودم بیشتر بیاموزم. بنابراین هر زمان که از ما می‌پرسیدند آیا کسی مایل است در یک برنامه خاص شرکت کند، قبل از اینکه سؤال تمام شود، دستم بالا می‌رفت یا خودم را برای حضور در یک جلسه آماده می‌کردم.»

با این حال، فقط زمانی می‌توانید به سمت جلو بروید که این فرصت به شما داده شود. خانم ناکس، بر اساس تجربه‌اش در کار با جوامع به حاشیه رانده‌شده، می‌داند که کارمندان از گروه‌های کم‌نمایندگی همیشه فرصت‌های مشابهی با همکارانشان ندارند.

پیام او به کارفرمایان این است: «انعطاف‌پذیر و خلاق باشید» و «ذهن باز داشته باشید».

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا