آموزشی

انواع هوش انسان در روانشناسی

انواع هوش انسان در روانشناسی موضوعی جذاب و پیچیده است.برخی روانشناسان دو نوع هوش را تشخیص داده‌اند:هوش سیال و هوش متبلور.هوش سیال توانایی تفکر انتزاعی، استدلال، تشخیص الگوها و حل مسایل است.هوش متبلور دانش و مهارت‌هایی است که از طریق آموزش، یادگیری و تجربه به دست می‌آیند.برخی روانشناسان نظریه هوش‌های چندگانه را ارایه داده‌اند که شامل ۹ نوع هوش است:هوش جسمانی، هوش عقلانی، هوش هیجانی، هوش معنوی، هوش موسیقایی، هوش تصویری، هوش کلامی، هوش درون فردی و هوش برون فردی.هر نوع هوش خصوصیات و کاربردهای خاص خود را دارد.شما می‌توانید با انجام تست‌های هوش یا با تحلیل رفتار و علاقه‌مندی‌های خود نسبت به فعالیت‌های مختلف، نقاط قوت و ضعف هر نوع هوش خود را بشناسید.

تفاوت بین هر نوع هوش را می‌توان به این صورت شرح داد:

هوش سیال توانایی تفکر انتزاعی، استدلال، تشخیص الگوها و حل مسایل است.این نوع هوش به طور عمده به توانایی ذاتی فرد بستگی دارد و از طریق آموزش، یادگیری و تجربه قابل کسب نمی‌باشد.

هوش متبلور دانش و مهارت‌هایی است که از طریق آموزش، یادگیری و تجربه به دست می‌آیند.این نوع هوش قابل افزایش است و نشان‌دهنده مقدار اطلاعاتی است که فرد در زمینه‌های مختلف کسب کرده است.

هوش تصویری-فضایی توانایی فرد در درک، پردازش و تحلیل اطلاعات بصری است.افراد دارای این نوع هوش می‌توانند به‌خوبی همه چیز را تجسم کنند و در جهت‌یابی و پیدا کردن مسیرها عملکرد خوبی دارند.

هوش زبانی-کلامی توانایی استفاده از کلمات برای بیان افکار و احساسات در هنگام صحبت کردن یا نوشتن است.افراد دارای این نوع هوش می‌توانند به‌خوبی قصه بگویند، توضیح دهند، تدریس کنند، قانع کنند و تحلیل کنند.

هوش منطقی-ریاضی توانایی فرد در حل مسیله، تقسیم بندی و طبقه بندی اطلاعات، كار كردن با مفاهیم انتزاعی برای درك رابطه شان با یكدیگر، به كار بردن زنجیره طولانی از استدلال ها برای پیشرفت، سؤال و كنجكاوی در پدیده های طبیعی است.

هوش بدنی-جنبشی توانایی فرد در كنترل حركات خود و استفاده از بخش های مختلف بدن خود برای حل مسایل یا خلق چیزی جدید است.افراد دارای این نوع هوش مى‌توانند رقص كنند، ورزش كنند، هماهنگى بدنى داشته باشند و ابراز احساسات كنند.

هوش موسیقیایی توانایی فرد در آواز خواندن، سوت زدن، نواختن آلات موسیقی، تشخیص الگوهای آهنگین، آهنگ سازی، به یاد آورن ملودی ها، درك ساختار و ریتم موسیقی است.

هوش بین فردی توانایی فرد در دیدن مسایل از نقطه نظر دیگران ، گوش کردن، همدلی کردن، برقراری راوابط مثبت با دیگران، حل و فصل آرام درگیری ها است.

هوش درون فردی توانایی فرد در تشخیص نقاط ضعف و قوت خود، آگاهی از احساسات درونی، ارزیابی الگوهای فکری خود درک نقش خود در روابط با دیگران است.

هوش طبیعت گرا توانایی فرد در سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، كشف محیط و یادگیری دربارهٔ موجودات علاقه مندند.این افراد به سرعت از جزیی ترین تغییرات در محیطشان آگاه می شوند.

هر نوع هوش با چه شغل‌هایی سازگار است؟

به نظر می‌رسد که هر نوع هوش می‌تواند با شغل‌هایی که به آن مرتبط هستند، سازگار باشد.برای مثال، افرادی که در هوش تصویری-فضایی قوی هستند، می‌توانند در شغل‌هایی مانند معماری، طراحی گرافیک، فیلم‌سازی و عکاسی موفق باشند.افرادی که در هوش زبانی-کلامی قوی هستند، می‌توانند در شغل‌هایی مانند نویسندگی، روزنامه‌نگاری، تدریس و وکالت موفق باشند.افرادی که در هوش منطقی-ریاضی قوی هستند، می‌توانند در شغل‌هایی مانند دانشمند، مهندس، برنامه‌نویس و حسابدار موفق باشند.افرادی که در هوش بدنی-جنبشی قوی هستند، می‌توانند در شغل‌هایی مانند ورزشکار، رقصنده، هنرپیشه و جراح موفق باشند.افرادی که در هوش موسیقایی قوی هستند، می‌توانند در شغل‌هایی مانند خواننده، آهنگساز، نوازنده و رادیوگر موفق باشند.افرادی که در هوش بین فردی قوی هستند، می‌توانند در شغل‌هایی مانند روانشناس، فروشنده، سختمزار و سیاستمدار موفق باشند.افرادی كه در هوش درون فردی قوی هستند، می توانند در شغل هایی مانند راهبری سازمانی، تحلیل گری سیاسی و اجتماعی و فیلسافی موفق باشند.افرادی كه در هوش طبیعت گرا قوی هستند، می توانند در شغل هایی مانند زیست شناسی، اقیانوس شناسی، حفاظت از طبیعت و باغبانی موفق باشند.البته این فقط چند نمونه از شغل‌های مناسب برای هر نوع هوش است و لزوماً به این معنا نیست که فقط این شغل‌ها را باید اختصار کرده.شما ممکن است دارای ترکیبات چالش بین چالش های خود باشید و علاقم منده به شغل‌های دور از حالات خود باشید.پس بهتر است به علاقم منده خود گیر دادید و به دیدگاه خود به علاقم منده خود اعتماد کنید.

راهکار های تقویت هوش:

برای بهبود هوش خود، می‌توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید.برخی از این راهکارها عبارتند از:

– نواختن یک ساز موسیقی.یادگیری و نواختن یک آلت موسیقی می‌تواند به تقویت حافظه، تمرکز، خلاقیت و هماهنگی بین چشم و دست کمک کند.

– ارتباط کلامی برقرار کنید.صحبت کردن با دیگران می‌تواند به تقویت هوش زبانی-کلامی، هوش بین فردی و هوش هیجانی شما کمک کند.همچنین می‌تواند باعث افزایش دایره لغات، تحلیل و بحث در مورد مسایل مختلف و گسترش دیدگاه‌های شما شود.

– ثبت‌نام در دوره‌های آنلاین.یادگیری مطالب جدید و مهارت‌های جدید می‌تواند به تقویت هوش متبلور، هوش منطقی-ریاضی و هوش تصویری-فضایی شما کمک کند.همچنین می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس، خودآگاهی و انگیزه شما شود.

– به‌مقدار بسطر برای اینکه هوش اعجاب‌انگیزی داشته باشید.آب بنوشید.آب نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و عملکرد شناختی دارد.کمبود آب ممکن است منجر به خستگی، سردرد، کاهش تمرکز و کاهش حافظه شود.

– قدم‌زدن در هوای آزاد.فعالیت بدنی-جنبشی مثل قدم‌زدن در هوای آزاد می‌تواند به بهبود جریان خون به مغز، افزایش سطح سروتونین (هورمون خوشحالی)، کاهش استرس و افزایش خلاقیت منجر شود.

– تمرکز خود را تقویت كنید.تمركز یكی از عوامل كلیدی در افزایش هوش سیال است.برای تقویت تمركز خود، می‌توانید از راهكارهایی مثل تعدیل نور و صدا، كار كردن با یك كار در یك زمان، استفاده از لیست كارها، تعیین زمان برای كار و استراحت و اجرای تمرینات تمركز استفاده كنید.

– استراحت كنید.استراحت كافی دادن به مغز یك راهكار ساده اما موثر برای افزایش هوش است.خواب كافی می‌تواند به تثبیت حافظه، بهبود توانایی حل مسیله، كاهش استرس و افزایش توجه كمك كند.

بازی‌های ذهنی انجام دهید.بازی‌های ذهنی مثل جدول‌های کلمات متقاطع، پازل‌های تصویری، شطرنج، سودوکو و غیره می‌توانند به تقویت هوش سیال، هوش تصویری-فضایی، هوش منطقی-ریاضی و حافظه کمک کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا