ورزشی

والیبال: یک پرطرفدار با 900 میلیون دنبال کننده

والیبال – 900 میلیون دنبال کننده

والیبال با تقریباً 900 میلیون طرفدار در سراسر آسیا، اروپا، آمریکا و استرالیا، به عنوان ششمین ورزش محبوب جهان شناخته می‌شود.

این ورزش یک ورزش گروهی است که در آن دو تیم شش نفره با یک تور از هم جدا می‌شوند و هر تیم سعی می‌کند با زمین زدن توپ در زمین تیم دیگر امتیاز کسب کند، طبق قوانین سازماندهی شده. والیبال از سال 1964 به عنوان بخشی از برنامه رسمی بازی‌های المپیک تابستانی شناخته می‌شود.

این ورزش تقریباً در تمام کشورهای جهان از تعداد قابل توجهی طرفدار برخوردار است و محدودیت بیننده‌ها در تلویزیون به مسابقات بزرگ این ورزش محدود است. رویداد والیبال در المپیک به طور گسترده توسط طرفداران در سراسر جهان پیگیری می‌شود.

اما معاملات حقوق پخش تلویزیونی برای رویدادهای والیبال چندان گسترده نیست و این ورزش از محبوبیت متوسطی در اینترنت برخوردار است. حضور این ورزش در رسانه‌های اجتماعی نیز در کشورهای مختلف متفاوت است و در مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی، حضور تیم‌ها و والیبالیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی چندان گسترده نیست.

والیبال بیشترین تعداد فدراسیون ملی را در بین تمامی رشته‌های ورزشی دارد و لیگ‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای به طور مرتب توسط این فدراسیون‌ها برگزار می‌شود. در لیگ‌های برتر، بازیکنان می‌توانند سالانه تا یک میلیون دلار درآمد داشته باشند، اما این میزان دستمزد بیشتر به بازیکنان برتر این رشته تعلق دارد و معمولاً دستمزد یک والیبالیست در یک لیگ برتر تقریباً 2 تا 300 هزار دلار است.

معاملات اسپانسر برای والیبالیست‌ها به میزانی که برای بازیکنان سایر رشته‌های ورزشی سودآور باشد، نیست. باشگاه‌های بزرگ والیبال می‌توانند قراردادهای حمایتی منطقی را با برندهای بزرگ ببندند.

والیبال تقریباً در تمام کشورهای جهان محبوب است و بزرگترین رقابت این ورزش، مسابقات قهرمانی والیبال FIVB است که بزرگترین رقابت در این ورزش در جهان است. در این رویداد، 24 کشور شرکت می‌کنند و هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.

اگرچه این ورزش در طول سال در رسانه‌های جریان اصلی ارتباطی ندارد، اما به عنوان یک ورزشی که به طور گسترده در سطوح آماتور و نیمه حرفه‌ای انجام می‌شود، در سطوح پایه در طول سال کاملاً مرتبط است.

در بسیاری از کشورها وقتی از برابری جنسیتی صحبت می‌شود، والیبال بیشتر توسط مردان بازی می‌شود، اما در کشورهایی مانند ایالات متحده، برزیل، آرژانتین، مکزیک و کشورهای اروپایی، به همان اندازه در بین زنان نیز محبوب است و از سطح خوبی از مشارکت زنان برخوردار است.

والیبال فقط به یک توپ و یک تور نیاز دارد و به طور گسترده برای عموم قابل دسترسی است، به خصوص در کشورهای آفریقایی و همچنین در سواحل کشورهای پیشرفته مانند استرالیا که می‌توانید افرادی را در حال بازی والیبال ببینید.

والیبال پس از فوتبال، شاید دومین بازیکن آماتور جهان را داشته باشد و تقریباً در تمام کشورهای جهان صدها هزار بازیکن آماتور در این ورزش وجود دارد. اما در سرفصل‌های ورزشی در رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، والیبال از اهمیت چندانی برخوردار نیست و پوشش این ورزش در اخبار معمولاً به مسابقات بین‌المللی مهم محدود می‌شود، مانند مسابقات قهرمانی جهانی والیبال و المپیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا