اخبار

تأثیرگذارترین رویدادهای خبری سال 2021: بررسی اجمالی

در جوامع کوچک و بزرگ، هر روز رویدادهای مهم خبری رخ می‌دهد. این اخبار می‌تواند دربارهٔ انتخابات محلی با گزارش‌های مسئولانه یا گزارش‌های نظارتی دربارهٔ درگیری‌های قومی در سراسر جهان باشد؛ هرکدام از این رویدادها، اخباری هستند که نیاز فوری به بازگو شدن دارند.

اعتماد به رسانه‌های ملی و محلی، فارغ از موقعیت سیاسی، می‌تواند خطرناک باشد. زمانی که بی‌اعتمادی از طریق شرکت‌های فناوری، سیاستمداران، یا سازمان‌های خبری ایجاد می‌شود، اخبار مهمی که باید شنیده شوند، گم می‌شوند. بر اساس داده‌های Pew، آمریکایی‌ها در پنج سال اخیر شکاف بی‌سابقه‌ای در اعتماد به سازمان‌های خبری داشته‌اند، به طوری که دموکرات‌ها بیشتر به اخبار اعتماد دارند، در حالی که جمهوری‌خواهان کمتر اعتماد می‌کنند. این شکاف به 43 درصد می‌رسد.

این اختلاف زمانی برجسته‌تر می‌شود که به رویدادهای مهم سال جاری که در تیتر خبرها بودند، نگاه کنیم. از شورش و همه‌گیری COVID-19 تا موضوعات مرتبط با سلامت روان و گام‌های جدید بشریت در سفرهای فضایی، همه این‌ها موضوعاتی هستند که ما را به عنوان یک ملت یا به عنوان انسان‌هایی با واقعیت‌های مشترک تحت تأثیر قرار می‌دهند. با این حال، شکاف‌های حزبی در پوشش این موضوعات همچنان ادامه دارد.

با وجود این شکاف‌های ایدئولوژیک، هر روز اخبار خوب، بد، و خنثی منتشر می‌شود، و سال 2021 پر از عناوین تأثیرگذار بود. Stacker به بررسی طیف گسترده‌ای از ناشران از سراسر جهان پرداخت تا برخی از مهم‌ترین داستان‌های سال 2021 را برجسته کند. این رتبه‌بندی بر اساس میزان اهمیت نیست و همچنین فهرستی جامع از رویدادهای خبری نیست، بلکه یک مرور مختصر از یک سال دیگر با رویدادهای بی‌سابقه است.

شورش های کنگره آمریکا

در 6 ژانویه، زمانی که کنگره آمریکا برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل جلسه داده بود، صدها معترض که در واشنگتن دی‌سی برای راهپیمایی “نجات آمریکا” جمع شده بودند، با خشونت به ساختمان کنگره حمله کردند و به مجلس سنا راه یافتند. این حمله منجر به کشته شدن یک افسر پلیس کنگره و مجروح شدن بیش از 140 نفر دیگر شد. شورشیان، که عمدتاً حامیان طرفدار ترامپ بودند، حدود 1.5 میلیون دلار خسارت به ساختمان کنگره وارد کردند. رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، به جای تشویق به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت که یکی از اصول بنیادی دموکراسی آمریکایی است، با ادعاهایی درباره تقلب و دزدیده شدن انتخابات، شورش را تحریک کرد و از حامیان خود خواست تا وارد عمل شوند.

پس از این واقعه، در 13 ژانویه، زمانی که تنها یک هفته تا پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ باقی مانده بود، او برای دومین بار به دلیل “تحریک به شورش” استیضاح شد. تا به امروز، بیش از 700 نفر از دست‌اندرکاران این اغتشاشات به جرائم مختلف متهم شده‌اند. با این که اغلب گزارش شده است که پنج نفر در آن روز جان خود را از دست دادند، اما هر پنج نفر به دلیل شورش در داخل ساختمان کاپیتول فوت نکردند.

مراسم تحلیف Joe Biden

مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در 20 ژانویه، نماد تغییری در لحن و سیاست‌های قوه مجریه بود، از شعار “اول آمریکا” به “آمریکا بازگشته” تغییر کرد. مشروعیت پیروزی بایدن با 306 رأی الکترال توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و حامیانش مورد شک و تردید قرار گرفت. این ادعاهای بی‌اساس درباره تقلب در انتخابات به عنوان یک شعار برای شورش در کنگره یک هفته قبل از مراسم تحلیف استفاده شد. این مراسم به دلیل انتقال قدرت علیرغم تلاش‌هایی برای براندازی این اصل دموکراتیک، و همچنین به دلیل اینکه کامالا هریس اولین زن و اولین فرد آمریکایی آفریقایی‌تبار و آسیای جنوبی بود که به عنوان معاون رئیس‌جمهور خدمت کرد، تاریخی بود.

از آن زمان: بر اساس گزارش FiveThirtyEight، میزان محبوبیت پرزیدنت بایدن، که در اواسط دسامبر به حدود 44 درصد رسیده بود، در میان رؤسای‌جمهور دوره نظرسنجی در این مقطع از دوران ریاست‌جمهوری خود، در رتبه‌های پایین قرار دارد و پس از ترامپ، در رتبه دوم است. با این حال، این کاهش محبوبیت در اولین سال ریاست‌جمهوری یک رئیس‌جمهور، پدیده‌ای غیرعادی نیست. بی‌توجهی بایدن به مسائل اقتصادی و مدیریت او در سیاست‌های خارجی، از جمله خروج آشفته آمریکا از افغانستان، تنها برخی از عواملی هستند که به تداوم اختلافات بین دو حزب کمک می‌کنند.

فشار کوتاه GameStop

پیروان subreddit r/wallstreetbets در ژانویه عملاً وال استریت را با فشار کوتاه سهام GameStop به لرزه درآوردند. تنها در شش ماه، قیمت سهام این شرکت از حدود 5 دلار به نزدیک به 350 دلار در اوج خود رسید. در روزهای بلافاصله پس از این اوج، تخمین زده شد که فروشندگان کوتاه‌مدت حدود 26 میلیارد دلار در این فشار متحمل ضرر شدند.

پس از آن: برنامه سرمایه‌گذاری Robinhood با توقف معامله سهام GameStop در این پلتفرم در 28 ژانویه، در مرکز بحث و جدل قرار گرفت. بلافاصله یک شکایت علیه این شرکت به دلیل جلوگیری از سرمایه‌گذاری کاربران در بازار سهام آزاد، مطرح شد. میانگین قیمت سهام GameStop در سال گذشته 165.52 دلار بوده است. و بله، فیلم (یا حتی دو فیلم) دربارهٔ این داستان در حال توسعه است.

Ever Given زنجیره تامین جهانی را متوقف می کند

کشتی باری عظیم Ever Given که بیش از 18000 کانتینر کالاهای مصرفی را حمل می‌کرد، در 23 مارس در کانال سوئز به گل نشست. این کشتی به مدت شش روز، مسیر عبور بیش از 400 کشتی دیگر را مسدود کرد و زنجیره تأمین جهانی را که پیش از این نیز ضعیف بود، متوقف کرد. کارشناسان تخمین می‌زنند که اثر موج‌دار این توقف، تأخیر 60 روزه در حمل و نقل برای محصولاتی به ارزش تقریبی 60 میلیارد دلار بود. این حادثه همچنین به زیرساخت‌های قدیمی حمل و نقل بار توجه بیشتری جلب کرد.

پس از آن: اگرچه کشتی Ever Given شش روز بعد در 29 مارس از کانال آزاد شد، اما توسط مقامات کانال سوئز توقیف شد و بیش از 100 روز در مذاکرات غرامت قرار گرفت. مبلغ درخواستی از سوی اداره کانال ابتدا 900 میلیون دلار بود، اما بعداً به 550 میلیون دلار کاهش یافت. مالکان، بیمه‌گران، و مقامات مصری در 7 ژوئیه به توافقی دست یافتند که شرایط آن فاش نشده است.

ظهور NFT ها

تاریخ دقیق معرفی توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT به دنیای دیجیتال دقیقاً گزارش نشده است و همین موضوع منجر به اختلاف نظر در این زمینه شده است. اما سال 2021 بدون شک یکی از مهم‌ترین سال‌ها در تاریخ فرهنگی NFTها به شمار می‌رود. در 13 مارس، حراج کریستیز اولین اثر هنری NFT، با عنوان “Everydays: the First 5000 Days” اثر Beeple، را به قیمت 69 میلیون دلار فروخت. این فروش که بر اساس انقلاب بلاکچین صورت گرفت، نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجهی در شیوه خلق، خرید، و اعتبار بخشیدن به هنر دیجیتال است.

از آن زمان: تعداد بی‌شماری از آثار هنری دیجیتال و حتی آیتم‌های دنیای واقعی به NFT تبدیل شده‌اند. برخی از نمونه‌های برجسته عبارتند از Nyan Cat GIF، اولین توییت جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، و همچنین کفش‌های ورزشی نایک.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا