اخبار

مهمترین اخبار منتشر شده سال 2020

1) در مورد اچ آی وی و ایدز اخبار مثبتی وجود داشت

بر اساس به‌روزرسانی بهداشت عمومی انگلستان در ماه نوامبر، شاخص‌های تشخیصی HIV در میان مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا به پایین‌ترین سطح خود در 20 سال گذشته کاهش یافته است. گزارشی از PHE نشان می‌دهد که در کل، تعداد موارد جدید ابتلا به HIV در تمام جنسیت‌ها و جنسیت‌ها، با کاهش 10 درصدی، از 4580 مورد در سال 2018 به 4139 مورد در سال 2019 رسیده است.

از سال 2010، نرخ عفونت‌های جدید HIV در سطح جهان 23 درصد کاهش یافته است. بر پایه تحقیقات UNAids، به انتهای سال 2019، تقریباً 25.4 میلیون نفر دسترسی به داروهای ضد رتروویروس داشته‌اند – این رقم در مقایسه با سال 2010 بیش از سه برابر شده است.

علاوه بر این، در سال 2020 پیشرفت‌های مهمی در توسعه روش‌های پیشگیری از HIV رخ داد. Cabotegravir که توسط ViiV تولید شده است، به عنوان یک داروی که فقط با شش تزریق در سال می‌تواند از ابتلا به HIV جلوگیری کند شناخته شد. دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس بیماری‌های عفونی ایالات متحده، این را یک پیشرفت بزرگ می‌داند.

همچنین، حلقه واژینال داپیویرین که تنها یک بار در ماه نیاز به تعویض دارد، ارزیابی مثبتی از مقامات نظارتی دریافت کرده است. و از سال 2021، داروی جدیدی که توسط Merck تولید شده است، islatravir، در آزمایشات بالینی به عنوان یک قرص خوراکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که باید ماهی یک بار مصرف شود.

با وجود پیشرفت‌های بسیاری که در این حوزه رقم زده شده است، نگرانی‌هایی مبنی بر محدودیت دسترسی به داروها به دلیل ویروس کرونا و همچنین تهدیدات مختلفی که می‌تواند اهداف از بین بردن HIV را تهدید کند، وجود دارد.

2) انبوهی از بچه‌های حیوانات وجود داشت

در ماه آگوست، کنیا گزارش داد که جمعیت فیل‌هایش از ۱۶٬۰۰۰ نفر در سال ۱۹۸۹ به ۳۴٬۰۰۰ نفر امروزی بیش از دو برابر شده است. همچنین، تعداد فیل‌هایی که توسط شکارچیان غیرقانونی کشته می‌شوند نیز به میزان قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است؛ در سال ۲۰۲۰ تنها هفت فیل گزارش شده است، که در مقایسه با ۳۴ فیل در سال ۲۰۱۹ و ۸۰ مورد در سال ۲۰۱۸ بوده است. همچنین، تعداد شیرهای ساکن کنیا نیز از ۲۰۰۰، ۲۵ درصد افزایش یافته است، از ۲۴۸۹ در سال ۲۰۱۰ به ۳۱۱۱ در سال ۲۰۲۰.

در همین حال، اوگاندا از رشد بچه‌گوریل‌ها خبر داد. به گفته حافظان حفاظت از پارک ملی جنگل غیرقابل نفوذ Bwindi، گوریل‌های کوهستانی در این کشور به تعداد “بی‌سابقه” تولید مثل کرده‌اند. آنها اعلام کردند که تا به امروز در سال ۲۰۲۰ هفت نوزاد در آنجا متولد شده است، که بیش از دو برابر تعداد کل سال ۲۰۱۹ است.

Simplicious Gessa از سازمان حیات وحش اوگاندا به تایمز گفت: «این شکوفایی تحویل بی‌سابقه است. گوریل‌های کوهستانی تنها در سه کشور – اوگاندا، رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو – یافت می‌شوند و موضوع تلاش‌های طولانی مدت حفاظتی بوده‌اند که شاهد حذف میمون‌های بزرگ از فهرست گونه‌های در خطر انقراض در سال ۲۰۱۸ بودند.

3) سیگاری های بریتانیا در بالاترین میزان خود در یک دهه گذشته سیگار را ترک می کنند

طبق نظرسنجی انجام شده توسط موسسه خیریه Action on Smoking and Health (ASH) که در ماه جولای منتشر شده، بیش از یک میلیون نفر از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 سیگار را ترک کرده‌اند. کمتر از نیمی از افرادی که در چهار ماه گذشته این عادت را ترک کرده بودند، اعلام کردند که همه‌گیری کووید-19 در تصمیم آنها برای ترک سیگار نقش داشته است. عوامل گوناگونی مانند نگرانی‌های بهداشتی، دسترسی به دخانیات در زمان انزوا یا عدم سیگار کشیدن در محیط‌های اجتماعی به عنوان دلایل این ترک عادت مطرح شده‌اند.

همچنین، دانشگاه کالج لندن گزارش داد که در سال منتهی به ژوئن ۲۰۲۰، تعداد افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، بیشتر از هر سال دیگری از زمان شروع نظرسنجی در سال ۲۰۰۷ بوده است.

4) مرگ و میر ناشی از تروریسم برای پنجمین سال متوالی کاهش یافت

شاخص جهانی تروریسم گزارش داد که مرگ و میر ناشی از تروریسم برای پنجمین سال متوالی در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. تعداد مرگ و میر ناشی از تروریسم از سال ۲۰۱۴ تاکنون با ۵۹ درصد کاهش به ۱۳٬۸۲۶ نفر رسیده است. محققان همچنین دریافتند که وضعیت تروریسم در ۱۰۳ کشور بهبود یافته است – بالاترین تعداد کشورهایی که نسبت به سال گذشته بهبود یافته‌اند، از زمان شروع این شاخص بوده است.

تروریسم همچنان یک تهدید مهم و جدی در بسیاری از کشورها است، اما این خبر با احتیاط به عنوان یک تحول مثبت مورد استقبال قرار گرفت. بیشترین کاهش مرگ و میر مربوط به افغانستان و نیجریه بوده است.

5) در مقابله با مالاریا و سل پیشرفت هایی حاصل شد

در ماه نوامبر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که مرگ و میر ناشی از مالاریا به کمترین میزان ثبت شده در طول تاریخ رسیده است، یعنی کاهش تقریباً ۶۰ درصدی در ۲۰ سال گذشته. این بدان معناست که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، از ۱.۵ میلیارد مورد مالاریا و ۷.۶ میلیون مرگ مالاریا در سراسر جهان جلوگیری شده است. با این حال، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که کووید-۱۹ پیشرفت جهانی در برابر این بیماری را تهدید می‌کند و از کشورها می‌خواهد مداخلات بهتری را هدف قرار دهند، ابزارهای جدید را توسعه دهند و بودجه را افزایش دهند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین گزارش سالانه سل خود را در نوامبر منتشر کرد که نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، مرگ و میر جهانی ۱۴ درصد کاهش یافته است. از سال ۲۰۰۰، درمان‌ها از بیش از ۶۰ میلیون مرگ جلوگیری کرده‌اند، یک عدد بسیار قابل توجه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا