اخبار

همه‌گیری COVID-19: تغییرات چشمگیر در سال 2020

1. جو بایدن برنده ریاست جمهوری شد.

حس شور و شوق مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2020 واضح بود. با بیش از ۱۵۹ میلیون نفری که در انتخابات شرکت کردند، نرخ مشارکت به ۶۶.۷ درصد رسید، که بالاترین میزان آن از سال ۱۹۰۰ بود.

بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی به طور زودهنگام رای دادند، ساختاری که برای اولین بار در تاریخ اتفاق افتاد و مردم قبل از روز انتخابات رأی خود را اعلام کردند. حجم بالایی از رای نامه‌های ارسالی و تعداد زیادی از رقابت‌های فشرده باعث شد که تا ۷ نوامبر، یعنی چهار روز پس از روز انتخابات، هیچ پیروزی مطرح نشده باشد.

نوشته های مشابه

با این حال، ترامپ از تسلیم نکرد. او به مداومت در ادعای پیروزی خود اصرار کرد، درخواست بازشماری مجدد رأی در چندین ایالت را داشت و به ادعای تقلب در مقیاس بزرگ در انتخابات پرداخت. او حتی به دادگاه‌های ایالتی و فدرال مراجعه کرد. هیچ یک از چالش‌های او موفقیت آمیز نبود و در ۱۴ دسامبر، کالج الکترال بایدن را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد.

این نتایج با اصلی که در حوزه سیاست خارجی انتخابات ریاست جمهوری تعیین کننده نیست، همخوانی دارد. رویدادهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ تأثیری بر نتیجه انتخابات داشتند، حتی اگر بایدن بایدن به شیوه‌ای متفاوت نسبت به ترامپ به جهان روی آورد. در سال ۲۰۲۱، ما شاهد خواهیم بود که آیا رها کردن ترامپ از تسلیم در برابر شواهد واضح بازخوردی از سوی دیکتاتورها و رهبران قدرتمند به همراه خواهد داشت یا خیر.

2. همه گیری COVID-19. چیزهایی که کوچک شروع می شوند می توانند جهان را تغییر دهند.

وقتی خبرها از شیوع ویروس جدیدی که شبیه ذات الریه است و نظارت چین بر آن را آغاز کرده است، گسترش نیافته بود، حتی پس از گزارش اولین مرگ بر اثر این بیماری در 11 ژانویه توسط چین، تعداد کمی از مردم از وجود آن آگاه شدند. تقریباً یک سال بعد، COVID-19 زندگی را به شدت تغییر داد. سازمان بهداشت جهانی در ماه اکتبر تخمین زد که 10 درصد از جمعیت جهان قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اند و تا پایان سال حدود 1.7 میلیون نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند. با اجرای قرنطینه در کشورها برای جلوگیری از گسترش بیماری، اقتصاد جهانی به طور گسترده‌ای تحت تأثیر قرار گرفت و ممکن است بیش از 4 درصد کاهش یافت.

بعضی از کشورها مانند نیوزلند و ویتنام با موفقیت در مقابله با این بیماری عمل کردند و همچنین رشد اقتصادی را حفظ کردند. اما در مقابل، بسیاری از کشورها، به خصوص ایالات متحده، با افزایش تعداد موارد و نرخ مرگ و میر روبرو شدند. بحث‌ها در مورد اینکه چرا بحران مدیریت نشد، سال‌ها ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود که رهبری ضعیف، جناح‌گرایی سیاسی و ناامیدی از دولت دلیل اصلی برای این امر باشند. سال با یک نکته مثبت به پایان رسید، زیرا واکسن‌ها در زمانی بی‌سابقه تایید شدند. چالش‌ها اکنون آنها را به طور گسترده و عادلانه توزیع می‌کنند و همچنین آماده می‌شوند تا کار بهتری برای متوقف کردن همه‌گیری بعدی انجام دهند. به طور طبیعی، ویروس کرونا جدید آخرین نوع خود نخواهد بود.

سال 2020 بسیاری از رویدادهای مهم را به همراه داشت. در ژانویه، بریتانیا به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد، که این رویداد به نام Brexit شناخته می‌شود. در فوریه، تظاهرات در شمال شرق دهلی به دلیل قانون جدید اصلاح شهروندی هند، منجر به کشته شدن حداقل پنجاه و سه نفر شد. در ماه مارس، ترکیه پس از کشته شدن ۱۲ نظامی در حملات هوایی و توپخانه‌ای سوریه و روسیه، عملیات نظامی علیه سوریه را آغاز کرد.

در آوریل، شایعات مبنی بر مرگ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، ظاهر شد. در ماه مه، اسرائیل در دولت وحدت جدید خود سوگند یاد کرد و به طولانی‌ترین بحران سیاسی خود پایان داد. در ژوئن، دفتر ارتباط بین دو کره توسط کره شمالی منفجر شد و در ژوئیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کرد. در اوت، الکسی ناوالنی، منتقد پوتین، هنگام پرواز به مسکو مسموم شد.

در سپتامبر، درگیری بین ارمنستان و آذربایجان در قره باغ شعله ور شد. در اکتبر، بولیوی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار کرد و در نوامبر، ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، برنده جایزه صلح نوبل 2019، به ارتش اتیوپی دستور داد تا شورش در تیگری را سرکوب کند. در دسامبر، دولت ایالات متحده اذعان کرد که یک حمله سایبری گسترده و پیچیده، که به احتمال زیاد توسط سرویس های اطلاعاتی روسیه انجام شده است، به شبکه های رایانه ای سازمان ها و شرکت های دولتی ایالات متحده نفوذ کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا